Selamat datang ke blog Kaunseling Sekolah Menengah Sains Muzaffar Syah, Melaka.. Segala pertanyaan boleh dilakukan dan pelbagai pautan yang menarik disediakan.. Sebarang keraguan dan cadangan boleh dihantar ke email kaunselormozac@gmail.com..

Friday, October 2, 2009

3 SIKAP YANG PERLU DIPERBAIKI




Semasa perhimpunan pagi tadi Kaunselor ada menyampaikan pesanan supaya pelajar Mozac memperbaiki 3 Sikap yang kurang baik kepada yang lebih baik seperti:

1)Sentiasa menjaga kebersihan diri, kelas dan dorm. Kerana kajian mendapati individu yang hidup dalam keadaan yang bersih akan panjang umur dan awet muda.
2)Tidak bertangguh dalam melakukan sesuatu perkara seperti membuat homework dan tugasan folio yang diberi guru secepat mungkin. Ulangkaji pelajaran jika terdapat masa yang terluang. Contoh jika guru lambat masuk ke kelas atau ketika ketiadaan guru. Perlu ulangkaji berterusan supaya pelajar lebih faham dan mudah untuk menjawab soalan.
3)Perlu cepat dalam segala tindakan dan pemikiran. Perlakuan dan tindakan perlu seiring dengan cara kita berfikir. Hari ini dan akan datang siapa yang cepat akan beroleh kejayaan dan siapa yang lambat akan ketinggalan jauh dan terus mundur.

FIKIR-FIKIRKAN DAN SAMA-SAMA KITA PERBAIKI DIRI..

No comments: