Selamat datang ke blog Kaunseling Sekolah Menengah Sains Muzaffar Syah, Melaka.. Segala pertanyaan boleh dilakukan dan pelbagai pautan yang menarik disediakan.. Sebarang keraguan dan cadangan boleh dihantar ke email kaunselormozac@gmail.com..

Wednesday, May 7, 2008

Berontak dalam diam


Harian Metro 7 Mei 2008

KETIKA seluruh dunia sibuk mensasarkan matlamat men jadi negara pendidikan bertaraf antarabangsa, mereka lupa mengenai tekanan yang bakal dihadapi pelajar.Meskipun kebanyakan institusi menyedari perlu keseim bangan rohani dan jasmani, mereka menganggap itu hanya perkara remeh.

Pakar psikologi terkenal, Dr Eugenia Kelman, berkata kegembiraan dan keupayaan pelajar akan ‘mati’ jika emosi mereka ditekan atau dipaksa.“Jangan terlalu memberi fokus kepada mencapai matlamat hingga boleh meragut kegembiraan dan keupayaan pelajar kerana ia tindakan kejam.“Institusi pendidikan mahu melahirkan pelajar yang ce merlang akademik dan salsiah, tetapi jika mereka ditekan, pelajar ibarat robot yang mengikut arahan.“Cara itu gagal melahirkan pelajar cemerlang sebaliknya memprogram mereka kepada kegagalan,” katanya.Kebimbangan itu berasas kerana keghairahan melampau untuk berjaya menyebabkan ibu bapa dan pengurusan pen didikan mengetepikan soal emosi pelajar.Akibatnya, ada segelintir pelajar berpura-pura mengikut arahan, tetapi merancang memberontak kerana menganggap mereka tidak dipedulikan sebaliknya hanya perlu mematuhi arahan.


Senario ini sangat berbahaya kerana ibu bapa atau pe ngurusan pendidikan seolah-olah mencipta kumpulan ‘pem bunuh diri senyap’ di kalangan pelajar.“Jangan anggap bila menerima, mereka setuju dengan tindakan itu. Ada sebahagian boleh, tetapi bagaimana se baliknya?“Kesan penolakan tidak boleh dilihat serta-merta, tetapi dalam tempoh jangka panjang ia boleh bertindak di luar batasan seperti membunuh diri atau membunuh.“Justeru, apabila berlaku tragedi, jangan hanya menunding jari kepada pelajar sebaliknya kaji dalam konteks lebih luas mengapa pelajar melakukan jenayah,” katanya.Beliau berkata, kebanyakan ibu bapa atau pengurusan pendidikan tidak sedar fenomena tekanan kepada pelajar kerana menganggap ia soal remeh temeh.“Perbezaan pendidikan wujud antara sekolah rendah, me nengah, kolej dan peringkat tertinggi.
Pada awalnya, semua pelajar gembira dan mampu menangani tekanan ada. Ba gaimanapun semakin tinggi pengajian, tekanan bertambah.“Ibu bapa pula semakin menaruh harapan tinggi dan pengurusan pendidikan mahu mempertahankan pencapaian mereka sehingga pelajar tertekan dan keliru.“Saya meminta fenomena ini diubah kerana memberi tekanan secara halus bukan kaedah yang betul menjana kecemerlangan sebaliknya berilah sokongan, suasana ceria dan kerjasama,” katanya.Menurutnya, tragedi di Virginia Tech University pada 16 April 2007 berpunca daripada kecelaruan emosi akibat te kanan, penolakan, sosial dan masyarakat.Menurutnya, aspek tekanan jangan dipandang mudah kerana kesannya dalam jangka panjang, malah mampu me wujudkan trauma di kalangan pelajar.“Semua ingin melihat pelajar mencapai kejayaan namun memberi tekanan berlebihan bukan jawapannya.“Sebagai pelajar, mereka menghadapi bebanan tugasan, penerimaan sosial, budaya dan peperiksaan secara ber sendirian.“Bayangkan kesukaran yang mereka alami jika tiada sesiapa memahami,” katanya.
Bagi menangani situasi ini, Dr Kelman menasihatkan ibu bapa atau pengurusan pendidikan mengubah polisi pen dekatan yang lebih liberal serta tidak membebankan pelajar.“Kita mahu mereka cemerlang, justeru berilah sokongan dan fahami keinginan dan tanggungjawab mereka.“Keperluan emosi, fizikal dan mental perlu seimbang supaya kualiti diri individu boleh dipertingkatkan,” katanya.

No comments: