Selamat datang ke blog Kaunseling Sekolah Menengah Sains Muzaffar Syah, Melaka.. Segala pertanyaan boleh dilakukan dan pelbagai pautan yang menarik disediakan.. Sebarang keraguan dan cadangan boleh dihantar ke email kaunselormozac@gmail.com..

Monday, June 25, 2007

Jejak Prestasi Akademik 2007








Satu pertemuan dengan ibubapa dan guru untuk semua pelajar akan di adakan dikelas dan dewan sekolah pada hari Sabtu ini bermula jam 0800 pagi . Tujuan pertemuan adalah untuk mengesan pencapaian akademik pelajar disamping membuat post mortem peperiksaan pertengahan tahun

Saturday, June 23, 2007

Suke-suke Ada Makna Tau

1. Kemana tumpahnya kuah kalau tidak ke bawah
2. Tak lapuk dek hujan, tak lekang macam rambutan
3. Tiada rotan, pelempang berguna juga
4. Biar lambat asalkan tak cepat
5. Biar putih tulang, jangan kuning gigi
6. Di mana ada gula di situ adalah gula-gula
7. Kalah jadi abu, menang jadi arang, seri jadi abu bakar
8. Carik-carik bulu ayam, lama-lama jadi shuttlecock
9. Secupak takkan jadi 18 cupak
10. Gajah mati meninggalkan gading, harimau mati meninggalkan belang,manusia mati meninggal dunia
11. Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula makanan di dalam mulut
12. Harapkan pagar, pagar tidak boleh diharap
13. Alang-alang mandi biar guna sabun
14. Berapa berat mata memandang, berat lagi seguni beras
15. Cubit paha kanan, paha kiri tak rasa apa-apa pun
16. Diam-diam ubi berisi, diam-diam orang.... bisu
17. Hidup segan mati di tanam
18. Ikut hati mati, ikut rasa merasa
19. Lembu punya susu cap teko dapat nama
20. Sehari selambar benang lama-lama benang habis
21. Jika kail panjang sejengkal, beli le yang panjang sikit, kalau nak ngail di laut. (beli la pukat tunda lagi baik)
22. Hendak seribu daya, tak hendak tak apa
23. Membujur lalu melintang pukang
24. Hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri sendiri, lebih baik hari tak hujan
25. Sebab pulut santan binasa, sebab mulut habis pulut
26. Kecil-kecil cili padi, kecil lagi biji cili
27. Kalau sudi katakan sudi, kalau tak sudi boleh blah!!

Monday, June 18, 2007

Motivation

Definition of MotivationMotivation is defined as "some kind of internal drive which pushes someone to do things in order to achieve something" (Harmer, 2001:51).
As stated by Brown (1994:152), motivation is a term that is used to define the success or the failure of any complex task.
Steers and Porter (1991:6) deal with three matters while discussing motivation: what energizes human behavior, what directs or channels such behavior and
how this behavior is maintained or sustained.
Motivation is thought to be responsible for "why people decide to do something, how long they are willing to sustain the activity and how hard they are going to pursue it" (Dörnyei, 2001a:8).
Ryan and Deci (2000a:54) state that "to be motivated means to be moved to do something". Unlike unmotivated people who have lost impetus and inspiration to act, motivated people are energized and activated to the end of a task.
"Interest, curiosity, or a desire to achieve" (Williams and Burden, 1997:111) are the key factors that compose motivated people. However, they believe that arousing interest is not enough to be motivated. This interest should be sustained. In addition to this, time and energy should be invested and the effect which is required needs to be sustained so as to reach the aim. According to Steers and Porter (1991:6), motivation can be characterized as follows:
needs or expectations,
behavior,
goals, and
some form of feedback.

Sunday, June 17, 2007

Seluar londeh diisytihar jenayah di Selatan AS

LOUISIANA: Corak pemakaian seluar yang mendedahkan seluar dalam kini mencetuskan kontroversi di Louisiana mahupun di negeri lain di selatan Amerika Syarikat.
Datuk Bandar Delcambre, sebuah bandar di Louisiana dilaporkan akan menandatangani rang undang-undang bagi mendenda mereka yang memakai seluar lendut sehingga menampakkan seluar dalam, selain mengisytiharkan cara memakai seluar itu sebagai satu jenayah.“Jika seluar yang dipakai menyebabkan anggota sulit anda terdedah, anda akan didenda sehingga AS$500 (RM1,770), manakala mereka yang mengulangi kesalahan itu boleh dipenjarakan enam bulan,” kata Datuk Bandar Delcambre, Carol Broussard.Penduduk di bahagian selatan Amerika sudah lama menggesa agar cara memakai seluar melendut sehingga menampakkan seluar dalam itu diharamkan sejak fesyen itu diperkenalkan beberapa tahun lalu.Ia turut disokong pemimpin agama, majlis tempatan dan pertubuhan bukan kerajaan yang mahukan undang-undang serta peraturan lebih keras dikenakan kepada pemakai seluar lendut, sebagai langkah mengekalkan imej baik di tempat awam dan pusat beli-belah.Kami sudah letih kerana asyik ternampak seluar dalam remaja di merata tempat,” kata paderi Richard Burton, yang juga ahli lembaga pengarah kumpulan melobi Afrika-Amerika.Broussard juga berkata peraturan yang akan dikuatkuasakan tiada kaitan dengan persoalan kaum.“Belia kulit putih juga memakai seluar melendut. Sesiapa saja yang memakai seluar seperti ini, perlu bertanggungjawab kerana keadaan kini semakin tidak terkawal,” katanya.Beliau turut menasihati orang ramai termasuk belia agar memakai seluar dengan cara yang sempurna.“Pakai seluar anda secara sopan dengan menutup bahagian sulit. Jika anda mendedahkan kemaluan, anda akan didenda.“Jika anda berjalan dan seluar lendut anda terlucut, anda juga akan didenda,” katanya..Dalam sidang akhbarnya, Broussard jugaberjenaka yang mencetuskan gelak tawa mereka yang hadir apabila berkata: “Lebih baik pemakai seluar dalam seperti itu tidak pakai apa-apapun. “Saya amat tidak senang melihat orang yang berjalan di tempat awam dengan memakai seluar pada paras punggung dan mendedahkan seluar dalam mereka,” katanya. – Agensi

Saturday, June 16, 2007

Penutup kejohanan sofball kebangsaan


Upacara penutup sempena kejohanan soffball kebangasan di mana Melaka menjadi tuan rumah bertempat di stadium Tun Fatimah Bukit Serindit . Mozac ditugaskan untuk sebagai ajk makanan dan minuman sepanjang kejohanan.

Minat tentukan kecemerlangan Matematik

KECEMERLANGAN dan kemunduran seseorang pelajar dalam mata pelajaran Matematik bergantung terhadap minat pelajar tersebut terhadap mata pelajaran itu.
Kajian yang dilakukan oleh pensyarah Matematik Baharudin Omar, Kamarulzaman Kamaruddin dan Nordin Mamat dari Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) menunjukkan kurangnya minat pelajar terhadap mata pelajaran itu berpunca daripada sikap mereka yang beranggapan Matematik adalah mata pelajaran yang susah.
``Persepsi negatif ini menyebabkan mereka tidak memberi peluang kepada diri menerima mata pelajaran itu sebagai suatu yang mudah untuk difahami,'' kata mereka.
Justeru, mereka mempunyai motivasi yang rendah dalam usaha meningkatkan pencapaian dalam mata pelajaran tersebut.
``Kemunduran para pelajar juga berpunca daripada sikap mereka yang hanya menunggu nota yang diberikan oleh guru tanpa melakukan persediaan sendiri malah lebih suka belajar secara bersendirian berbanding secara berkumpulan.''
``Ini menyebabkan mereka tidak cuba mencari penyelesaian jika menghadapi masalah sebaliknya membiarkan sahaja masalah itu tanpa penyelesaian,'' katanya.
Ketiga-tiga mereka berkata demikian semasa pembentangan kertas kerja bertajuk Faktor Kecemerlangan dan Kemunduran Pelajar di Sekolah Menengah dalam Matematik: Satu Tinjauan pada Persidangan Kebangsaan Pendidikan Matematik 2002 anjuran UPSI di Kuala Lumpur baru-baru ini.
Menurut mereka, guru-guru pakar dalam mata pelajaran tersebut perlu diperbanyakkan bagi memastikan tahap pencapaian pelajar dalam mata pelajaran tersebut.
``Ini kerana guru yang tanpa kemahiran dan hanya menerangkan formula sahaja akan mengelirukan pelajar sekali gus membosankan mereka dengan pendekatan yang tidak sesuai itu,'' katanya.
Untuk membantu peningkatan pencapaian para pelajar, guru-guru perlu kreatif termasuk menggunakan alat bantu untuk mengajar.
Alat bantu mengajar bukan sahaja memudahkan para pelajar memahami sesuatu konsep itu tetapi mampu memperkukuhkan daya ingatan kerana deria pandang dan dengar digunakan.
``Guru-guru sepatutnya memberikan banyak latihan atau soalan perbincangan semasa pengajaran dan pembelajaran,'' katanya.
Tindak balas dan rangsangan daripada pelajar akan bertambah kukuh melalui latihan yang berulang-ulang.
Menurut mereka, pengaruh rakan sebaya juga mendorong kepada pencapaian yang cemerlang dalam mata pelajaran tersebut kerana personaliti pelajar akan berubah mengikut rentak personaliti rakan sebaya.
Rakan sebaya yang cemerlang dalam mata pelajaran itu akan membantu ke arah kecemerlangan rakannya melalui bantuan, pengaruh dan tahap ilmu mereka.

Thursday, June 14, 2007

Math Study Skill

Active Study vs. Passive Study
Be actively involved in managing the learning process, the mathematics and your study time:
Take responsibility for studying, recognizing what you do and don't know, and knowing how to get your Instructor to help you with what you don't know.
Attend class every day and take complete notes. Instructors formulate test questions based on material and examples covered in class as well as on those in the text.
Be an active participant in the classroom. Get ahead in the book; try to work some of the problems before they are covered in class. Anticipate what the Instructor's next step will be.
Ask questions in class! There are usually other students wanting to know the answers to the same questions you have.
Go to office hours and ask questions. The Instructor will be pleased to see that you are interested, and you will be actively helping yourself.
Good study habits throughout the semester make it easier to study for tests.

Studying Math is Different from Studying Other Subject

Math is learned by doing problems. Do the homework. The problems help you learn the formulas and techniques you do need to know, as well as improve your problem-solving prowess.
A word of warning: Each class builds on the previous ones, all semester long. You must keep up with the Instructor: attend class, read the text and do homework every day. Falling a day behind puts you at a disadvantage. Falling a week behind puts you in deep trouble.
A word of encouragement: Each class builds on the previous ones, all semester long. You're always reviewing previous material as you do new material. Many of the ideas hang together. Identifying and learning the key concepts means you don't have to memorize as much.

Keputusan PMR

Harapan 8A kembar tercapai PUTRAJAYA: “Syukur, cita-cita kami dua beradik untuk memperoleh 8A akhirnya tercapai. Tapi kami yakin mempunyai peluang berdasarkan keputusan percubaan sebelum ini,” kata Ahmad Syakir Md Yasir, 15.
Kecacatan kronik tak halang peroleh 7A KUALA LUMPUR: Kecacatan kronik dialami tidak menghalangnya daripada mencatat keputusan 7A dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diumumkan semalam.
Penuhi wasiat ibu bapa KOTA BHARU: Air mata kejayaan mengiringi seorang anak yatim piatu yang hiba apabila kecemerlangannya meraih 9A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) tidak dapat dikongsi dengan dua insan tersayang.
Tiga anak peneroka cemerlang HULU TERENGGANU: Tiga anak peneroka dan anak guru di pedalaman di sini, membuktikan kecemerlangan mampu dicapai walaupun jauh dari kawasan pembangunan dan kemudahan.
Keperitan hidup bukan halangan JASIN: Keperitan hidup terpaksa membantu ibu menjual kuih selepas kematian bapa dua tahun lalu tidak menjadi halangan buat Muhammad Fiqri Mohd Ramli, 15, memperoleh 8A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diumumkan semalam.
Resipi kejayaan kembar SEREMBAN: Kurang menonton televisyen, belajar tanpa sebarang tekanan dan memberi tumpuan sepenuhnya dalam kelas antara resipi kejayaan pelajar kembar dari Sekolah Menengah Kebangsaan King George V (SMKGV), di sini, dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) yang diumumkan semalam.
Khairi hadiah 9A untuk ibu KEPALA BATAS: “Mungkin pelajar lain boleh berkongsi kejayaan dengan bapa mereka tetapi saya tidak kisah. Saya masih ada ibu dan hadiahkan kejayaan ini kepadanya,” kata Khairi Syafiq Nan, 15, yang mendapat 9A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR).
Raih 9A walau sering berlapar GEORGETOWN: Sering berlapar kerana tiada wang belanja bukan halangan besar kepada anak penjual nasi lemak di sini, untuk muncul antara pelajar cemerlang sekolahnya dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) 2006.
Ulang-alik 30km berbaloi JITRA: Pengorbanan anak pesawah berulang-alik sejauh 30 kilometer (km) dari rumahnya di Kampung Sungai Korok, di sini ke Alor Star setiap hujung minggu untuk mengikuti kelas tuisyen berbaloi apabila dia berjaya memperolehi 9A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR), semalam.
‘Saya tak mahu anak susah’ JOHOR BAHRU: Seorang peniaga pisang goreng di Taman Tun Syed Nasir, Tanjung Agas, Muar, menyifatkan kejayaan anaknya memperoleh 8A dalam Penilaian Menengah Rendah (PMR) sebagai antara hadiah berharga bagi dirinya.
Tak mampu tuisyen MUAR: Seorang pekebun, Mazlan Mohamad, 55, pernah diperlekehkan kerana menghantar anaknya belajar di sekolah Cina.
2 kali mimpi ‘gagal’ JOHOR BAHRU: “Dua kali saya bermimpi mengenai keputusan peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR) dan kedua-duanya membuatkan saya menangis kerana ketakutan,” kata Noor Atiqah Zainal Abidin, 15, semalam.
‘Hadiah buat ayah’ KUALA LUMPUR: “Keputusan ini saya hadiahkan untuk ayah yang sedang sakit,” kata anak pemenang Anugerah Kajai 2001, Khairah Nazurah Karim, 15, yang mendapat 8A dalam peperiksaan Penilaian Menengah Rendah (PMR).

Tuesday, June 5, 2007

Remaja Yang Positif

(Jangan ikuti perangai remaja ini yang bergadoh semasa pulang dari sekolah )



Ciri-ciri Remaja yang Positif

Bertimbang rasa
Yakin terhadap diri sendiri
Sedia menerima nasihat dan teguran
Sabar
Bertanggungjawab
Rajin dan suka menolong
Mahir berkomunikasi

Cabaran Remaja

Remaja & Konflik

Perubahan-perubahan fizikal, emosi dan social semasa remaja memberi kesan terhadap
kesihatan mental.

Masalah-Masalah Yang Sering Dihadapi Remaja
Keliru dengan peranan dan tanggungjawab diri
Sering merasa diri disalahfahamkan dan dipersalahkan
Merasa diri dilayan secara tidak adil
Kesunyian
Sukar memahami emosi
Susah membuat keputusan

Hubungan Remaja dengan Ibubapa

Remaja yang mempunyai hubungan baik dengan ibubapa mereka sering menjalin perhubungan yang mesra dengan orang lain. Mereka juga kurang mengalami masalah kesihatan mental.


Cara-Cara Menjalin Perhubungan Yang Lebih Rapat Dengan IbuBapa
Menghormati dan sedia meneriama tunjuk-ajar dan teguran mereka
Membincangkan masalah anda dengan mereka
Meluahkan perasaan dan pendapat anda secata terus terang
Tunjukkan kasih sayang anda melalui kata-kata ataupun perbuatan
Cuba memahami masalah dan beban ibubapa anda
Meraikan harijadi mereka
Ingatlah bahawa ibubapa menyayangi anda dan mahukan yang terbaik untuk anda

Tips pelajar cemerlang

1. Masa sebelum tidur..masa berbaring sebelum tidur (menulis atau menyelesaikan masalah dengan cara menulis dengan menggunakan jari telunjuk di atas tilam)
2. Masa terbangun di tengah malam (belajar seperti No.1)
3. Masa bangun tidur subuh/pagi (bayangkan pelajaran semalam)
4. Masa ke tandas waktu pagi (ingatkan perkara yang terlupa)
5. Masa ke tandas waktu malam (sama seperti No.4)
6. Masa bercermin (lekatkan nota penting dekat cermin)
7. Masa sarapan pagi (baca selembar dua suratkhabar)
8. Masa berjalan ke sekolah (tanya diri-sifir dan formula)
9. Masa menunggu bas (ulangkaji kad nota atau bayangkan)
10. Masa di dalam bas atau kereta (ulangkaji harian/cepat)
11. Masa berjalan ke sekolah (tanya diri pasal sifir/formula)
12. Masa sampai awal pagi ke sekolah (ulangkaji harian/cepat)
13. Masa menunggu cikgu yang terlewat (ulangkaji cepat)
14. Masa rehat (ke perpustakaan baca ringkas buku-buku)
15. Masa sebelum pulang (lewatkan pulang buat kerja rumah)
16. Masa berjalan pulang (tanya diri pasal sifir)
17. Masa berada dalam bas (baca kad nota)
18. Masa rehat selepas makan (baca novel/majalah)
19. Masa rehat selepas makan malam (baca rencana akhbar)
20. Masa menonton tv (melukis rajah/peta/tulis formula)

Nota sejarah tingkatan 2

Ingin mendapatkan nota sejarah tingkatan dua ? Sila layari laman ini http://www.geocities.com/sibernota/ untuk mendapatkkanya .Pelajar tingkatan tiga juga boleh gunakan untuk ulangkaji .

Monday, June 4, 2007

Taklimat kursus





Pelajar ingkatan lima 2007 mendengar taklimat di majlis pendaftaran kursus pemantapan akademik SPM 2007 olih penyelia tingkatan 5 dan kaunselor di dewan sekolah . Perhatikan bahawa dewan makan kita telah dicat baru .....

Saturday, June 2, 2007

Pelajar dilarang angkat tangan jawab soalan

LONDON: Kementerian Pendidikan Britain dijangka mengeluarkan garis panduan baru hari ini yang akan menghalang amalan pelajar sejak sekian lama - mengangkat tangan bagi menjawab soalan.

Daily Mail melaporkan semalam, golongan pendidik sebaliknya disyorkan menyebut nama murid yang perlu menjawab soalan.Alasannya, cara itu membolehkan pelajar yang lebih bersifat pemalu dan pendiam tidak terus berasa tersisih serta rendah diri apabila melihat rakan lain saling berlumba mengangkat tangan bagi menjawab masalah yang dikemukakan.Malah, Jabatan Pendidikan negara Barat itu mendakwa langkah mengharamkan amalan mengangkat tangan itu dapat membantu beribu-ribu pelajar ‘ghaib’ yang gagal mencatat kecemerlangan akademik yang sepatutnya di sekolah rendah.Jabatan itu mendakwa 77,000 pelajar berusia 11 tahun yang cerdik atau hampir seorang bagi setiap tujuh orang setiap tahun, gagal mendapat markah sepatutnya bagi subjek matematik.Bagi subjek Bahasa Inggeris, angkanya seramai 37,000 orang.Sehubungan itu, Setiausaha Pendidikan, Alan Johnson, dijadual mengeluarkan garis panduan itu yang mengingatkan guru tidak mewujudkan kumpulan pelajar yang berlumba-lumba mendapatkan perhatian guru ketika di kelas.“Kumpulan pelajar yang berasakan diri mereka tersisih ini lazimnya budak yang baik. Mereka pasti mendapat banyak manfaat jika satu persekitaran pembelajaran lebih positif dapat diwujudkan,” katanya dalam pekeliling berkenaan.Antara teknik pengajaran yang perlu diamalkan termasuk tidak lagi menyuruh pelajar mengangkat tangan, tetapi memanggil nama pelajar yang diingini selain memberi tempoh sekurang-kurangnya 30 saat kepada murid untuk berfikir sebelum menjawab.Sebagai galakan tambahan, guru juga perlu menggalakkan pelajar yang malu, membincangkan soalan itu dengan rakan lain sebagai kegiatan berkumpulan. Cadangan itu berasaskan tinjauan ke atas 39 sekolah yang membuktikan kewujudan pelajar ‘ghaib’ atau berasa tersisih yang lazimnya pendiam dan bersikap tidak endah jika tidak menerima perhatian guru. – Agensi